זוגיות מאושרת עם המבורגר – צחי כהן גילה את הוואגיו של פורט 19

צחי כהן,

זמן קצר לפני ט"ו באב הגעתי למסקנה שאני צריך זוגיות עם המבורגר, בעיקר בגלל שזוגיות עם בני אדם דורשת מחויבות – ואילו המבורגר לא. קשר רציני עם המבורגר יכול להימשך גג שעה. עם בני אדם, לעומת זאת, נדרש עומק נשימה יותר נרחב. כך יצא, שערב חג האהבה הזמנתי את עצמי לדייט בפורט 19, בקתת המבורגר קצבים, שממוקמת מול "הקוסם", מרחק ריצת חולדה מדיזנגוף סנטר. זה לא היה בדיוק בליינד דייט, כי את תמונתו של המיועד – וואגיו – ראיתי לפני כן בפייס של פורט 19 וכבר אז ידעתי שגם אם זה יהיה סטוץ תהיה לו משמעות.

את הרעיון לפתוח את פורט 19 הגה איציק דגמי לפני ארבע שנים. הוא פתח דוכן לממכר נקניקיות בשוק נמל יפו ומכר בו את נקניקיות הגורמה של אלן טלמור. הדוכן הצליח, השוק פחות. ערב קריסתו של השוק פתחו דגמי וטלמור בית ממכר לנקניקיות עילית בשלמה המלך פינת קינג ג'ורג'. התפריט כלל 14 סוגי נקניקיות, שניסו לחנך את חיכו של הציבור שנקניקיה היא לא ג'אנק פוד. כמה אלפי נקניקיות מאוחר יותר, כעבור שנה לערך, נכנס איתם לשותפות אורן ליפשיץ, יבואן בשר ובהשפעתו התחילו למכור במקום גם המבורגרים. "לא האמנתי שהקטע של ההמבורגרים כל כך יתפוס", מספר בהשתאות דגמי, "מסתבר שהעם אוהב המבורגרים".הוואגיו בורגר של פורט 19, מקור: יחצ

המהגרים החדשים, ההמבורגרים, איימו על ההגמוניה של הנקניקיות הוותיקות בשכונה, ולבסוף גברו עליהן. התפריט עבר ארגון מחדש וצומצם לשבעה סוגי נקניקיות, כך שכיום ההמבורגרים מאכלסים את רוב התפריט. כל קציצה שוקלת 200 גרם, עשויה ידנית ומורכבת מתערובת של שפונדרה, אנטריקוט ונתח קצבים, מה שמשתנה זה הטופינג. הציפויים הם לאומיים שכאלה. השווייצרי, לדוגמה, עשוי מגבינת אמנטל ושבבי בצל והמקסיקני מצ'יפוטלה, חלפיניו ליים ושעועית שחורה. קציצת הוואי, כמו שבטח ניחשתם, מעוטרת באננס ובגבינה כחולה.

אבל באנו לפה בגלל הוואגיו

"זהו הבקר הכי יקר בעולם", לוחש דגמי כסוחר יהלומים, ששולף מהכספת את היהלום הוורוד שהוחבא במעמקיה. במקור, הבשר מגיע מיפן שם הוא נקרא "קובה ביף", על שם העיר שממנה הוא מגיע. "האגדות אומרות שנותנים לפרות האלה לשתות בירה, שעושים להם מסאז'ים ומשמיעים להן מוזיקה קלאסית", מעיד דגמי, "אבל אני לא יודע עד כמה זה נכון. מה שאני כן יודע זה שהנתחים מיושנים בארץ ושהם משויישים מאד, כלומר בעלי אחוז שומן גבוה".
כמה גבוה?
"בוא לא נדבר על זה".פורט 19 מציגים - הוואגיו בורגר!

כיאה למנת הדגל, הוואגיו מקבלת טיפול שונה מהרגיל במטבח. הקציצה במידת עשייה מדיום ריר, בעוד שהמבורגר מן השורה נצלה לדרגת מדיום. קציצת הוואגיו נתונה בין שכבות של באן, ויש לכך הסבר מנומק. הבאן, כידוע, היא לחמניה נטולת טעם, שנבחרה לעטוף את הוואגיו בזכות האנמיות שלה. היא כנועה, לא משתלטת ונותנת לקציצה את התפקיד הראשי בעוד היא בצניעותה מסתפקת מרצונה בתפקיד משני. בין הוואגיו לבאן מונחת תוספת מאופקת בדמות מיונז וכרוב סגול, וכשהם מתערבבים בחלל הפה נוצרת טקסטורה מעניינת. עם זאת טעמם של שני אלה לא גונב מהוואגיו את ההצגה, הם בסך הכל משרתיו של המלך, שיודעים את מקומם.

אומר זאת בפשטות: הוואגיו אינו המבורגר. הוא מעדן עדין נפש, שראוי לאכול בריכוז המאפשר להתענג על כל ביס. ויטרינה סטייל, אבל בלי הפוזה. התוספת שמוגשת עם כל המנות היא צ'יפס עגול בתיבול שמורכב מאבקת בצל, אבקת שום ואבקת חומץ. נחמד, אבל לא משהו שהייתי מבקש שיארזו לי לקחת הביתה.הוואגיו של פורט 19 - שלמות בבאן

הוייב של פורט 19

הוויב של המקום, שבו מתנגן דיפ האוס גם בשעת ארוחת התה, מתאים לחבר'ה. זהו סטריט פוד אפוף באווירה אינטימית ומוגש עם שירות אישי, שממגרים את תחושת הניכור האורבני השורה על הסנטר ופרבריו. גם התמחור כמו נתפר על מידותיהם של צעירים, ששוכרים דירות במרכז תל אביב. על המבורגר בלחמניה תשלמו בין 35 ל-38 ₪. משתלם יותר להזמין את הגרסה העסקית (הכוללת שתיה קלה וצ'יפס) ב-49 ₪. הנקניקיות, שטעימות בקטע אחר אבל סיפורן יסופר בכתבה אחרת, מגיעות בלחמניה (29 ₪) ובעסקית (46). אם אתם גייז בדייט, אמליץ לחלוק שתי עסקיות: המבורגר (לאקטיבי) ונקניקיה (לפסיבי). אם אתם סטרייטים סופר רעבים, שווה לשדרג את מנת ההמבורגר עם עוד קציצה בתוספת 19 ₪, זה כבר משביע על סף השמנמן. עבור מה שמוגדר בשפת המקום כ"גיבורים", שזה למיטב ידיעתי מונח מכובס לשמנדוזים, נועדה מנת המבורגר שמכילה חצי קילו בשר. מאידך, אם את אנורקטית, בוודאי תשמחי לשמוע על קיומו של סלט "הביישנית". זה מה שתזמיני אם את בדייט ורוצה להצטייר כענוגה, אבל כדאי שתדעי שגם הוא מגיע עם בשר: רצועות סינטה או פילה.פורט 19 - במיקום נחבא

לסיכום

מה שהופך את פורט 19 להמבורגריה של מביני עניין זו העובדה שבעליה פיצחו את הנוסחה המנצחת, על פיה המבורגר מושלם עשוי מבשר מיושן בעל בדיוק 25 אחוזי שומן, המורכב מנתח קצבים, שפונדרה ואנטריקוט. הבשר נטחן במקום וכל קציצה נקרצת ביד ונשקלת מייד. נכון, זאת עבודה סיזיפית ולא "יעילה" במונחים קפיטליסטיים, אבל היא שווה את ההשקעה משום שקציצה ממוכנת היא בעלת מרקם צמיגי וקשה יותר. לידיעת הרווקות: מפלס החתנים גבוה אך נמוך. כלומר, יש סיכוי מעולה לצוד רווקים, אבל בלי כסף.

שם: פורט 19. כתובת: שלמה המלך 2, ת"א. כשרות: לא כשר. שעות פעילות: א'-ה' 11:00-24:00, ו' 11:00-16:00, ש' 18:00-24:00.

ליצירת קשר ומידע נוסף מאיזי