בורגר פקטורי אקספרס – צחי מגלה המבורגר צהוב ועסקית מעניינת באבן גבירול

צחי כהן,

כל כך סמלי היה ששירה של סינדי לאופר – בנות רק רוצות לכייף – התנגן ברקע כשנכנסנו, אני ועוד אחד שקוראים לו צחי (שם שנהיה טרנדי!) למסעדת בורגר פקטורי אקספרס. ובאמת, למה להתיפייף? אני לא מכיר אף צחי שלא בא לו להנות – וכמה שיותר. עקרונית, שנינו מאמינים שאהבה לבני זוג היא דבר מאד זמני בעוד שאהבה לאוכל היא לכל החיים.

הצהוב של בורגר פקטורי אקספרס

השעה הייתה אחת בצהריים בסתם יום של חול, ולמרות שזה אמור להיות פיק, המקום לא היה הומה ויכולנו לבחור היכן להתיישב. נכון שהיינו הכי זקנים במקום, אבל לדעתי זה צריך להחמיא לנערים שסעדו שם, שגם גברים בשלים מוצאים במקום איזשהו קסם. המקום, אגב, מעוצב בצהוב ושחור, מה שעורר דיון מרתק בדף הפייסבוק של פקטורי:
"למה דווקא צהוב, צבע שמבריח לקוחות?", מקשה אחד הגולשים.
"אין על הצהוב שלנו, הכי טעים שיש!", תגובת הרשת.
בורגר פקטורי אקספרס - עיצוב ניו-יורקי

שום דבר בהתנהלות הרגועה של המקום לא מסגיר את העובדה שמתחת לפני השטח מתנהלת פה מלחמה רוויית יצרים. על הצומת האסטרטגי של אבן גבירול וקפלן התנחלו שתי המבורגריות משודרגות, שרוכבות על אותו קונספט: בורגר פקטורי אקספרס, שנפתחה בספטמבר האחרון, ועד העצם אקספרס הוותיקה, שנפתחה אי שם בינואר 2013. מי יותר טובה? ובכן, לאחר שתקעתי המבורגר בתוספת חציל מטוגן עם שתי תוספות וחצי ליטר גזוז, ירדתי מהרעיון לחצות את הכביש על מנת לבדוק מה יש למתחרים להציע, שמא אלקה בהסתיידות עורקים.

הכל כאן ורי סימפל, אנד איי לייק איט. בתפריט יש שישה דילים בולטים: המבורגר 160 גרם עם צ'יפס בלגי, חלת בצל וגזוז ענק ב-49 ₪, המבורגר 220 גרם עם אותה מקהלת ליווי ב-59 ₪ והמבורגר 320 גרם עם אותו צירוף ב-69 ₪. שלוש מנות מסקרנות אחרות הן אנטריקוט עם ביצת עין, צ'יפס בלגי, חלת בצל ושתיה ב-55 ₪, המבורגר טבעוני ב-55 ₪ ודאבל שניצל קלאסי ב-49 ₪.בורגר פקטורי אקספרס - הצהוב הכי טעים

עסקית מעניינת, אבל האם זה גורמה?

הלכנו על קציצת ה-220 גרם והעמסנו על מנה אחת תוספת הוואי (תוספת 9 ₪), שזה בעצם אננס צרוב בגריל וביצת עין, ועל השנייה תוספת סביח (9 ₪). כבר מהביס הראשון הבנו שהדיל עושה את העבודה: היה טעים ומשביע. הבשר, כך מצוין בגאווה הוא אנגוס פידלוט, זן עגלים שגדל באורוגוואי ואכל רק תירס, אבל בואו, זה לא גורמה. מה זה כן? תמורה טובה לכסף, במיוחד כשאתה חייל שברירי מהקריה והתקציב שלך מוגבל. אגב, חיילים מקבלים כאן הנחה (תוספת אומץ למשרתים בקריה), מה שהופך את העסקית לסבבה לגמרי. אומר זאת כך, יונית: הייתי אוכל כאן כדי לסגור פינה בצהרים, אבל לא הייתי יוצא למקום הזה עם דייט. בעצם, כן הייתי – אבל מטעמי קמצנות.

אחרי ההזמנה בדלפק, התיישבנו וקיבלנו לשולחן מייד את השתייה במעין ספלי בירה אדירים. חמוד שיש תשעה טעמי גזוז לבחור מתוכם כמו סיגליות, ג'ינג'ר ומוחיטו. על שולחננו הונח מין צ'יפ כזה, שנראה כמו שלט רחוק של חניון, והוא זה שנתן לנו את ההתראה, כעבור כחמש דקות, שהארוחה מוכנה וממתינה לנו על מגש בדלפק. הפרזנטציה של המנות מושכת את העין. התוספות חביבות: שעועית ירוקה, תפוח אדמה אפוי, חלת בצל וצ'יפס מקורזל, שלא ברור מה בלגי בו. במאסטר שף אמרו ששעועית יכולה ללטף, אבל לי זה עוד לא קרה. קטע מגניב: יש בר רטבים, בליקוט עצמי. חלבנו אותו כמו ישראלים טובים.בורגר פקטורי אקספרס - המבורגר מומלץ בתל אביב

הסלוגן של המקום הוא משחק מילים על ראשי התיבות ASAP שכאן פירושן: Awesome Service, Awesome People. בתוך כל התפאורה האמריקאית הזאת, אי אפשר היה להתעלם מתעודת הכשרות שהתנוססה לה ומברכת העסק ("יבורך עסק זה בשפע, הצלחה ושלום") שהיו תלוית מאחורי הדלפק והזכירו לנו שאנחנו לא בדיוק באיידהו. מתוודה שהיה רגע אחד, שהגנבתי מבט עורג למזנון של אייל שני שנמצא מעבר לכביש.
בצל מטוגן של בורגר פקטורי אקספרס

המנוע שעומד מאחורי בורגר פקטורי אקספרס הוא איש העסקים גיא פרוביזור, שהתפרסם כמי שהביא לישראל את מהפכת המזון האורגני והקים את רשת "עדן טבע מרקט". בשנת 2007 מכר פרוביזור 51% ממניות הרשת ל"ריבוע הכחול" ובמאי 2015 עזב את הרשת לאחר סכסוך עם בעלי המניות. הקריירה החדשה שלו היא רשת המבורגרים איכותיים. הסניף הראשון נפתח בהשקעה של 1.5 מיליון ₪. בראיון עמו, אומר פרוביזור על קצב צמיחת הרשת: "אני עדיין לומד את השוק ואני מעריך שלקראת ינואר-פברואר אדע בדיוק מה תוכניות ההתפתחות".המבורגר עם ביצת עין של בורגר פקטורי אקספרס

כשצחי פגש את גיא – שיחה על המבורגר עם המנכ"ל

איך מרגיש המהפך מלהיות גורו של מזון בריאות לבעל רשת פאסט פוד?
"האמת היא שזה מעבר חלק. הייתה לי תקופה ארוכה של התנתקות מהתחום האורגני. אני מתעסק באנשים. פעם עסקתי באנשים שאהבו מזון אורגני, והיום אני עוסק באנשים שאוהבים המבורגרים".

עם איזה הערות או תגובות התמודדת בשל המעבר מרשת שמזוהה עם בריאות למזללת בשר?
"האמת היא שלא היו הערות בנושא אלא הרבה מאד ציפיות. כולם יודעים שעדן טבע מרקט בתקופתי הייתה רשת חדשנית ומובילה, ולכן הציפיות מבורגר פקטורי הן זהות".

מה מבדיל בין עד העצם אקספרס לבורגר פקטורי אקספרס?
"קודם כל, גודל המנות. החדשנות שלנו היא בזה שאנחנו מציעים, ליד ההמבורגר, שתי תוספות מאד איכותיות, בין אם זה צ'יפס, חלת בצל, שעועית ירוקה או תפוח אדמה אפוי. שנית, אני באמת ובתמים חושב שהקציצה שלנו הרבה יותר איכותית, מבלי לבקר אף אחד אחר. בנוסף, אנחנו רשת כשרה מה שמאפשר למאה אחוז מהאוכלוסייה ליהנות מההמבורגרים המצוינים שלנו".המנות שליד - בורגר פקטורי אקספרס

האם מסעדת המבורגרים יכולה לתת מענה גם לאוכלי אוכל בריא?
"כן, בוודאי. אנחנו משיקים תוספת חדשה: סלט טרי, ובנוסף מנה של חזה עוף צלוי על האש. אתה יכול לאכול חזה עוף עם תוספת של ירקות וסלט טרי ותפו"א אפוי. יש גם המבורגר טבעוני, שמבוסס על פטריות פורטובלו מושרות בקונפי של צמחי תבלין, נאפות בתנור, ולאחר מכן מונחות על הגריל".

היכן אכלת את ההמבורגר הטוב בעולם?
"אוכל זה עניין של אווירה. כשסיימנו את מלחמת לבנון וירדנו לגזלן על הגבול – זה היה ההמבורגר הכי טעים שאכלתי אי פעם בחיים".

לאן הולך שוק ההמבורגריות האיכותיות בחו"ל?
"הרשתות הגדולות כמו מקדונלד'ס ובורגר קינג הן תעשיה של המבורגרים לילדים ולתיירים. המגמה היא שעולם ההמבורגרים מקבל חדשנות של המבורגרים גורמה, שפונה לקהל מבוגר שרוצה מזון איכותי וטעים".

מה ההמבורגר הכי ביזארי שראית?
"כשהייתי בווגאס צפיתי בתחרות אכילת המבורגרים בסיזר פאלאס. היה שם מגדל של המבוגרים בין שתי לחמניות, ואני לא משוכנע שמי שסיים אותו עדיין בחיים".

אגב, מה זה מלח מלוחלך שמונח על השולחנות בפקטורי?
"טעות כתיב מכוונת. זה מלח עם תבלינים: כוסברה יבשה, פטרוזיליה יבשה ומעט חרדל יבש. הכל נטחן ביחד. זה מלח שנותן טוויסט שונה".

*** המסעדה נסגרה ***